Moim zdaniem o ile w podstawówkach ok, o tyle w liceum to absurd. Różnica w rozwoju między uczniem przed maturą a studentem pierwszego roku jest żadna, tylko
szkoła robi z ludzi - poprzez system nakazów i zakazów - kaleki. Efekt jest taki, jaki widziałam kiedyś - będąc na 1. roku studiów pojechałam jako opiekunka (organizowało moje byłe szefostwo) na wycieczkę z "młodzieżą" (cudzysłów celowy, bo były tam też osoby w moim wówczas wieku). Uczniowie ostatniej klasy liceum i technikum myśleli, że będę ich oprowadzać, pilnować co piją, jedzą, palą (czyli że będę ich traktować tak, jak traktują ich nauczyciele).
Z drugiej strony - w tym samym czasie pojechałam na inną wycieczkę, gdzie była również nauczycielka - która myślała, że z racji tego, że jestem w wieku jej uczniów (4 technikum, ja 1 rok studiów) będzie mnie pilnować
Taka nadopiekuńczość i kontrola szkodzi ludziom.
Nikt nie zabroni (nie ma zresztą takiego prawa, chyba że zajęcia są "specyficzne", ale to nie na moim kierunku) studentowi korzystania z telefonu komórkowego, tableta, czegokolwiek. Odpisuję na smsy podczas zajęć, na nudnym wykładzie do wyboru na obecność przejrzę facebooka, jeśli muszę, bo mam ważny telefon - wychodzę z sali. Oczywiście wszystko tak, żeby nie przeszkadzać innym (telefon wyciszony, jeśli czekam na rozmowę - siadam z tyłu), nieostentacyjnie, kulturalnie. Opiekun koła naukowego nie miał też problemu, że odebrałam telefon w jego gabinecie (telefon bardzo ważny, a na korytarzu było zbyt głośno).
Nikt nie ma z tym żadnego problemu - to moja sprawa, wiem, czego chcę się uczyć, jakich notatek potrzebuję i jakie będę miała wyniki - czy w ogóle zdam, czy nie. Dodam, że używanie elektroniki nijak nie utrudnia mi studiowania i zdobywania dobrych ocen.
Dlaczego więc upośledzać licealistów w drodze durnego przepisu? Nie uważam, by bardzo się różnili ode mnie na 1. roku. No, poza tym że biedni nie mogą wyciągnąć na lekcji telefonu "pro forma".